Dina tänder

Boka tid

Tandhygienist

Täby Tandläkarnas tandhygienister

Våra tandhygienister utvärderar och ger råd om din munhygien, diagnostiserar karies (hål i tänderna) och parodontit (tandlossning) och ser till att du får bästa möjliga förhållanden i munnen utan att göra några invasiva ingrepp. Det kan exempelvis innebära att avlägsna tandsten, fluorlacka, fissurförsegla och ta bort plack.

En förebyggande behandling

Att träffa en tandhygienist kontinuerligt är en viktig och god investering eftersom det är en förebyggande kontroll i form av undersökningar av karies och tandlossningssjukdomar. Tandlossning blir en följd av att tänderna inte rengörs tillräckligt noga så att bakterier tillåts växa till utmed tandens rot. Tobaksanvändning ökar risken för tandlossning med upp mot 20 gånger och påverkar vårt immunförsvar negativt vilket försämrar motståndskraften mot inflammationer/infektioner. Tandlossning kan också vara ärftligt betingat.

Tandhygienisten gör följande:

• Fullständig undersökning med röntgen för diagnostik av karies och parodontit.
  • Borttagning av tandsten med hjälp av handinstrument eller ultraljud (lokalbedövning ingår om man vill)
  • Borttagning av missfärgningar med hjälp av Air flow (saltblästring).
  • Polering med profylaxpasta
  • Fluorlackning
  • Tandblekning
  • Temporära fyllningar